Jäsenyyden hallinta

Jäsenyys on usein rekisterin "perusyksikkö", johon pohjautuu monia keskeisiä prosesseja kuten:

  • Jäseneksi liittyminen: liittymislomakkeella tai manuaalisesti tallennettuna, 
    • Onko jäseneksi haluava henkilö ensin hakemustilassa, kunnes hänet hyväksytään jäseneksi? Voidaanko hakemus hylätä ja mitä tämä käytännössä tarkoittaa?
  • Jäsenyyteen liittyvät muutokset: Yhdistys- ja jäsenlajivaihdokset.
  • Jäsenyyksien päättämiset: Eroamiset, erottamiset ja jäsenen menehtymisen myötä jäsenyyden päättäminen
    • Missä tapauksissa jäsenyys päätetään saman tien vai vasta jäsenvuoden lopussa? 

Nämä kaikki ovat rekisterin perusylläpitoa, mutta näihin liittyy useasti asiakaskohtaisia toimintatapoja (prosesseja). Toimintavan juuret saattavat olla hyvinkin syvällä organisaationne perinteissä, kirjoitettuna sääntöihin tai mahdollisesi jäsenyyteen liittyy laillisia näkökulmia. 

Pohdittavaa:

Määritys, jonka taakse kätkeytyy yllättävän paljon asiakaskohtaisia variaatioita, on se, milloin teidän jäsenyys on aktiivinen eli voimassaoleva. 
Tähän liittyy mm. seuraavat kysymykset:

  • Kuka lopulta jäsenen hyväksyy tai erottaa?
  • Miten jäsenmaksun maksamattomuus näkyy käytännössä?
  • Mikä on laskentakriteeri, jos halutaan selvittää esim. 31.12. aktiivisten jäsenten lukumäärä?