Jäsenlaskutus
Vuosittainen jäsenmaksulaskutus on yksi rekisterin keskeisimmistä ja kriittisimmistä, kuin myös jännittävimmistä, prosesseista. Tämän vuoksi tähän toimintoon on kohdistettu projektin aikana paljon huomiota ja ensimmäinen jäsenlaskutus on tehty yhteistyössä projektipäällikön kanssa. Näin on varmistettu, että jäsenlaskutus sujuu juuri teidän toimintatapanne mukaisesti ja lopputulema on kaikin puolin oikein.
Jäsenlaskutuksen onnistumiseen ei vaikuta vain itse käytettävä laskutustoiminto vaan vähintäänkin yhtä tärkeässä roolissa on se, mitä laskutuskertojen välissä tapahtuu: Laskutus pohjautuu aina laskutushetkellä voimassa oleviin kohdejoukon tietoihin, mahdollisiin maksajasidoksiin ja laskutusasetuksien muuttumattomuuteen sekä vuosittain päivitettävään jäsenmaksuhinnastoon.
Pääkäyttäjänä sinun on tärkeä huomioida seuraavat asiat ennen vuoden ensimmäistä jäsenlaskutusta:
- Ovatko tilinumerot pysyneet samoina?
Mikäli ovat muuttuneet tai muuttumassa, ole yhteydessä asiakaspalveluun hyvissä ajoin ennen toivottua laskutushetkeä. - Onko tiedossasi uuden jäsenvuoden jäsenmaksujen hinnat?
Jos jäsenlaskusumma koostuu yhdistyksen ja liiton osuudesta, varmista että sinulla on tiedossa oikeat hinnat per yhdistys ilman liiton osuutta. - Onko teillä jäsenlajeja, jotka ovat ikään tai perhekokonaisuuteen liittyviä?
Jos kyllä, oletko tarkistanut, että jäsenlajit on päivitetty kuntoon (esim. Lapsijäsen > Varsinainen jäsen tai Perhejäsen > Varsinainen jäsen). - Voiko jäsenyydellä olla eri maksaja?
Tällaisissa tapauksissa on hyvä varmistaa, että maksajaksi merkitty henkilö on yhä aktiivinen. Mikäli laskut ohjautuvat perheenpäälle, onko lapsen roolissa oleva jäsen kenties jo muuttanut omilleen.
Tehtävä:
Selvitä, onko teillä olemassa laskutukseen liittyvää sisäistä ohjeistusta tai jotain dokumentaatiota, josta saat tukea laskuttamiseen.
Mikäli koet tarvitsevasi tukea ensimmäisessä jäsenlaskutuksessasi, tiedustele asiakaspalvelustamme mahdollisuutta laskutuksen tukipalveluun.