Salasanat

Onko sinulla ollut joskus vaikeuksia keksiä vahvoja salasanoja tai muistaa niitä?  Vahvojen salasanojen luomiseen, muistamiseen ja turvalliseen käsittelyyn on olemassa muutamia perusvinkkejä, joihin kannattaa tutustua katsomalla alla oleva video.


Pääkäyttäjän tehtäviin kuuluu välittää tunnukset ja salasanat loppukäyttäjille

On tietoturvan kannalta paras vaihtoehto, että vain yksi nimetty henkilö vastaa jäsenrekisterinne käyttäjätunnusten ja salasanojen hallinnoinnista. Pääkäyttäjän ja varapääkäyttäjän tiedot on erikseen ilmoitettava asiakaspalveluumme, jossa ne kirjataan asiakastietojärjestelmäämme. 

Salasanojen ylläpidon sujuvuuden vuoksi on tärkeää, että pääkäyttäjän lisäksi asiakaspalveluumme on ilmoitettu myös varapääkäyttäjä, joka voi ottaa vastuun käyttäjähallinnasta esimerkiksi varsinaisen pääkäyttäjän sairastaessa tai lomaillessa.

Lähtökohtaisesti meillä ei ole oikeutta hallinnoida loppukäyttäjien tunnuksia. On pääkäyttäjän vastuulla toimittaa loppukäyttäjille käyttäjätunnukset ja salasanat sekä käsitellä salasanatiedustelut myös unohtuneiden salasanojen tapauksissa. 

Jos kuitenkin joskus tulee eteen tilanne, jossa pääkäyttäjä unohtaa itse oman salasanansa, voimme auttaa salasanan vaihtamisessa. Jos loppukäyttäjä unohtaa salasanansa, eikä pääkäyttäjä pysty syystä tai toisesta vaihtamaan sitä itse, salasananvaihtopyyntö on kuitenkin lähetettävä meille ensisijaisesti pääkäyttäjän kautta.

Mikäli salasanaa pyytävän henkilön tietoja ei löydy rekisteristänne, emme voi luoda uusia tunnuksia ilman pääkäyttäjän lupaa. Jos tarvitaan kokonaan uudet käyttäjätunnukset, eikä pääkäyttäjä pysty jostain syystä luomaan niitä itse, pyynnön uusien tunnusten luomisesta on kuitenkin tultava pääkäyttäjältä. Pääkäyttäjätasoiset tunnukset voimme luoda ainoastaan asiakkaan ylimmän johdon valtuuttamana ja niitä voi pyytää meiltä ainoastaan kirjallisesti.


Salasanaa on käsiteltävä siten, että se pysyy salaisena

Salasanaa voi pyytää asiakaspalvelustamme sähköpostitse. Pyynnön yhteydessä tulee mainita salasanaa tarvitsevan henkilön nimi, organisaatio, käyttäjätunnus sekä matkapuhelinnumero.  Näissä tilanteissa meidän on varmistettava, että salasanaa pyytävä henkilö on se, keneksi itseään väittää. 

Tarvittaessa soitamme viestissä ilmoitettuun numeroon ja varmistamme, että pyyntö on aiheellinen. Toimitamme aina käyttäjätunnuksen sähköpostilla ja salasanan tekstiviestillä. Suosittelemme tätä toimintamallia myös asiakkaillemme.