Viestintätoiminnot
Sensessä viestinnän yhteydessä puhutaan "monikanavaviestinnästä". Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että viesti saadaan toimitettua eteenpäin useassa eri muodossa samalla kertaa. Viestit lähtevät ensisijaisesti siinä muodossa, joka on valittu ensimmäisenä tai on listalla ylimpänä.
Lähetysprosessin ensimmäisessä vaiheessa valitaan, missä muodossa viesti halutaan lähettää:
- Uutiskirjeenä
- Sähköpostina
- Tekstiviestinä
- Itse tulostettava
- Kirjeenä
Viestin pohjana voidaan käyttää myös valmista pohjaa. Mallipohjat määritetään käytettäviksi viestintäarkiston kautta.
Teksiviestin lähettäjätieto
Rekisteristä lähetetyn tekstiviestin lähettäjänä näkyy oletuksena "SMS". Lähettäjätieto on mukautettavissa asiakaskohtaisesti ja lähettäjän nimen pituus voi olla max. 11 merkkiä. Lähettäjätieto on kaikille tekstiviestiä lähettäville tahoille yhteinen.
Sähköpostin ja uutiskirjeen lähettäjätieto
Viestit lähtevät teknisesti osoitteesta <asiakas>@mg.sensereg.com (esim. abcjarjesto@mg.sensereg.com), mutta mikäli viestin vastaanottaja vastaa viestiin, niin vastaukset lähettyvät oletuksena Sensessä valittuun lähettäjän osoitteeseen.
Viestiä laadittaessa Lähettäjä-tietoon voidaan ottaa kantaa ja tämä määritys vaikuttaa siihen, mihin osoitteeseen suorat vastaukset (reply-to) lähetetään. Nämä määritellään aina asiakaskohtaisesti ja tavallisesti rekisterin käyttöönottoprojektin yhteydessä. Vastaukset voidaan ohjata no-reply-osoitteen sijasta organisaationne yleinen sähköpostiosoite (esim. viestinta@abcjarjesto.fi tai toimisto@abcjarjesto.fi) tai käyttäjän perustiedoissa olevaan osoitteeseen (esim. liisa.liittolainen@abcjarjesto.fi tai ylermi.yhdistyskayttaja@yhdistys.fi)
Mikäli halutaan rajaa yleisen osoitteen käyttämistä lähettäjätietona esim. liitto- tai yhdistyskäyttäjien keskuudessa, voidaan tämä osoite rajata pois ko. käyttäjäryhmien ulottuvilta. Tällöin lähetys tapahtuu aina omissa nimissä.
Lähettäjätiedot määritellään rekisteriprojektin yhteydessä. Jos haluatte myöhemmin tehdä niihin muutoksia, ottakaa yhteys Avoinen asiakaspalveluun (asiakaspalvelu@avoine.fi).
Viestimallin asettaminen
Rekisterin työkalut-valikossa sijaitsee Viestintäarkisto-osio, jossa lähetettyjä viestejä voi määrittää viestimalleiksi. Tämä tapahtuu yksikertaisuudessaan siten, että lähetetyn viestin kohdalla aktivoidaan tähti-ikoni.