Kirjautumishaasteet
Mikäli käyttöoikeuden omaava henkilö ei pääse kirjautumaan, voi taustalla olla esimerkiksi jokin seuraavista tilanteista:
- Käyttäjäoikeus on umpeutunut:
Mikäli kyse on tehtävään perustuvasta käyttöoikeudesta (esim. yhdistuksen rekisterivastaava), on tehtävään asetettu päättymispäivä täyttynyt, jolloin tehtävä ei ole enää aktiivinen.
Korjaus: Mikäli käyttöoikeuteen oikeuttavan tehtävän kuuluu jatkua aktiivisena, poista päättymispäivämäärä. - Kirjautumisessa annettu salasana ei ole oikein
Kirjautuva henkilö voi tulkita salasanaansa väärin. Esim. iso i-kirjatin (I) näyttää hyvin samalta kuin pieni L-kirjaun (i) tai iso o-kirjain (O) voidaan tulkita nollaksi (0). - Käyttäjätunnuksena käytettävä sähköposti ei ole yksilöllinen
Mikäli rekisterinne käyttäjätunnus on kirjautuvan henkilön sähköpostiosoite, voi olla että tämä samainen osoite on tallennettu myös toiseen tietueeseen. Esim. alaikäisen jäsenen tai perhejäsenen perustiedoissa on isän tai äidin osoite, joka on sama kuin käyttäjällä itsellään.
Korjaus: Sähköpostin yksilöllisyys palautetaan eli sähköpostiosoite muutetaan / poistetaan toiselta tietueelta. - Käyttäjätunnuksena käytettävä sähköposti on päivittynyt toiseksi
Mikäli rekisterinne käyttäjätunnus on kirjautuvan henkilön sähköpostiosoite ja henkilö voi itse ylläpitää tätä tietoa muutoslomakkeen puolella, on hän voinut päivittää sähköpostiosoitteensa toiseksi. Tällöin myös käyttäjätunnuksessa käytettävä osoite muuttuu päivitettyä tietoa vastaavaksi. - Kirjautumistiedot on tallennettu selaimeen ja selain tarjoaa vanhentunutta tunnusparia kirjautumisen yhteydessä
Jos käyttäjä on tallentanut kirjautumistunnnuksensa selaimen muistiin ja päivittänyt myöhemmässä vaiheessa salasanansa (tai käyttäjätunnus muuttunut) eikä tietoa ole päivitetty selaimen muistiin, tarjoaa selain vanhaa tietoa käyttähän kirjautumiseen.
HUOM: Käyttäjätunnuksen tallentaminen selaimen muistiin ei ole suositeltavaa! Tämä vaarantaa rekisterin tietoturvan ja suurin uhka piilee nimenomaan rekisterikäyttäjien omissa tietoturvakäytänteissä. - Henkilö kirjautuu väärään paikkaan
Joskus rekisterikäyttäjä voi yrittää kirjautua väärään järjestelmään, esim. tuotantorekisterin sijasta demorekisteriin. Tai mahdollisesti jäsen voi koittaa kirjautua omilla tunnuksilansa jäsenrekisteriin oman henkilökohtaisen asiointipalvelun / mobiilijäsenkortin sijasta. Henkilöltä kannattaa varmistaa osoite, johon on hän on kirjautumassa ja järjestelmä, johon haluaa kirjautua sekä hänen käyttämänsä käyttäjätunnus varmistaen, että se on oikein.
HUOM: Pääkäyttäjä voi tarkistaa rekisterin Työkalut-valikosta löytyvästä Tapahtumaloki-osiosta kirjautumisiin liittyviä tapahtumia. Löytyykö ko. käyttäjän kirjautumista sieltä? Jos ei löydy, niin käyttäjä yrittää kirjautua ihan muualle