Uuden salasanan asettaminen

Jäsen voi itse asettaa itselleen salasanan joko ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä tai silloin, kun on unohtanut salasanansa.


Salasanan asettaminen / uusiminen tapahtuu seuraavasti:

  1. Mene sivulle, jossa kirjautuminen tapahtuu (ks. kuva alla)
     

  2. Napsauta kirjautumisikkunassa "Tilaa uusi salasana" -linkkiä.
     

  3. Kirjoita tai kopioi sähköpostiosoitteesi sille varattuun Sähköpostiosoitteesi-kenttään ja napsuta Lähetä-painiketta.
     

  4. Avaa uuteen välilehteen sähköpostiohjelmasi.
    Huom: Selainta tai välilehteä ei saa sulkea missään vaiheessa prosessia.
     

  5. Tarkista Saapuneet- ja tarvittaessa Roskaposti-kansiosi.
    - Gmailissa tarkista myös muut osiot, joihin Gmail voi kategorisoida viestejä (Lukemattomat, Kaikki muu, Tähdelliset, mainokset jne.).
    - Voit myös etsiä "Salasanan palautus" -nimistä viestiä, jonka lähettäjän osoite on noreply@mg.avoine.com tai etsiä sisältöä, jossa esiintyy sana varmistuskoodi.
     

  6. Avaa Salasanan palautus -sähköposti ja kopioi siellä oleva varmistuskoodi leikepöydälle.
     

  7. Avaa välilehti, jossa olit napsauttanut "Tilaa uusi salasana" -linkkiä ja liitä varmistuskoodi sille varattuun kenttään.
     

  8. Uusi salasanasi ohjeiden mukaan.

VAIHE 1: Käyttäjätunnusena käytettävät tieto eroaa toteutuskohtaisesti. Useasti tämä on joko jäsennumero tai sähköpostiosoite. Kirjautumisikkunan alareunassa on usein ohjeistusta kirjautumiseen liittyen.
VAIHE 2: Sähköpostin on oltava sama kuin rekisterissä sekä yksilöllinen.
VAIHE 3: Sähköpostiviesti näyttää tältä.
VAIHE 4: Sähköpostissa olleen koodin kirjaaminen

Muutama huomioitava asia:

  1. Kirjautuvan jäsenen on kuuluttava kohdejoukkoon, jolla on oikeus kirjautua ko. palveluun. 

    • Kohdejoukko määritellään aina toteutuskohtaisesti ja määrittyy tavallisesti rekisteriin tallennetulla haulla, jossa on ns. #api -tägi.
       

  2. Salasanan asettamisessa käytettävän sähköpostin on oltava sama kuin rekisterissä ja sen kuuluu olla yksilöllinen.

    • Jos esim. perheenjäsenillä on sama sähköpostiosoite, ei salasanan asettaminen onnistu

  3. Mikäli kirjautujalla on käyttöoikes myös jäsenrekisteriin esim. yhdistyskäyttäjän roolissa, tapahtuu kirjautuminen molempiin palveluihin samalla käyttjätunnuksella & salasanalla.

    • Mikäli salasana päivitetään toiseksi, kohdistuu vaihdon molempien järjestelmien kirjautumiseen.

  4. Käyttäjätunnuksen tallentaminen selaimen muistiin ei ole suositeltavaa, koska tämä voi vaarantaa palvelun tietoturvallisuuden.