E-laskuehdotukset
E-laskuehdotukset ovat Sensen lisäpalvelu. E-laskuehdotus tarkoittaa sitä, että jäsenelle lähetetään pankkiin ehdotus siitä, että järjestö voi jatkossa lähettää jäsenelle e-laskuja. Eri verkkopankeissa on erilaisia käytäntöjä siitä, miten e-laskuehdotus näkyy pankissa. Esimerkiksi Osuuspankin sovelluksessa ehdotus voi tulla oikeaan alareunaan hyvin näkyvälle paikalle. Pankki voi myös lähettää ehdotuksesta heräteviestin jäsenlle.
E-laskuehdotus korvaa jäsenelle hieman työläämmän vaihtoehdon tilata e-lasku verkkopankin Tilaa e-laskuja -kohdasta.
E-laskuehdotukset Sensessä
Jotta e-laskuehdotuksia voidaan lähettää, tulee jäsenelle tallentaa pankki ja henkilötunnus. Näitä voidaan kysyä jo esimerkiksi liittymislomakkeella.
E-laskuehdotuksen lähettäminen
Nämä ohjeet kertovat yleisesti, miten e-laskuehdotuksen lähettäminen tapahtuu Sensessä. On mahdollista, että näitä toimintoja on mukautettu käytössä olevaan Sense-rekisteriinne ja osa toiminnoista on voitu automatisoida.
E-laskuehdotuksen lähettämisessä on kaksi vaihetta: e-laskuehdotuksen kirjaaminen ja lähettäminen.
Jotta voit kirjata yksittäiselle jäsenelle e-laskuehdotuksen, tulee jäsenellä on tallennettuna:
- Henkilötunnus
- E-laskuehdotuksen pankki
- Tilaa e-laskuehdotus -ruksi
- Lisäksi E-laskuehdotuksen toimituspvm -kentän tulee olla tyhjä

Napsauta toimintoa Sense laskutus - Luo e-laskuehdotus. Sense luo jäsenelle uuden rivin Laskut-välilehdelle:
- Laskun tyyppi on E-laskuehdotus
- Kirjauspäivä on kuluva päivä
- Maksun tila on Kirjattu
Rivi ei siis ole varsinainen lasku, eikä sitä ole tarkoitus lähettää sellaisenaan eteenpäin.
Kun olet kirjannut e-laskuehdotuksen, voit vielä lähettää ehdotuksen eteenpäin napsauttamalla Sense laskutus - Lähetä e-laskutilaukset (tämä on voitu myös automatisoida). Tämä lähettää e-laskutilauksen eteenpäin ja muuttaa tilan Maksetuksi. Maksettu-tila tarkoittaa sitä, että rivi on "kuitattu valmiiksi", vähän samaan tapaan kuin hyvitys- ja hyvitetyissä laskuissa.
E-laskuehdotus lähetetään Sensestä pankkiin saman päivän iltana. Esimerkiksi Osuuspankki lupaa ehdotuksen toimittamista Osuuspankin asiakkaille saman vuorokauden sisällä ja muiden pankkien asiakkaille kahdessa vuorokaudessa.
Jäsen ei saa e-laskuehdotusta?
Mikäli jäsen ilmoittaa, ettei ole saanut e-laskuehdotusta, voi kyse olla esimerkiksi siitä, että jäsenen verkkopankki ei tuo e-laskuehdotusta kovin näkyvästi esiin.
Jäsen voi aina tilata e-laskun myös perinteisesti verkkopankkinsa Tilaa e-laskuja -kohdasta. Tällöin hän tarvitsee kaksi yksilöintietoa eli jäsennumeroa ja viitenumeroa. Löydät nämä E-laskuehdotukselta, joka löytyy Laskut-välilehdeltä.